Goed Nieuws op Social Meda
Turn ideas into reality

Natuur

Hij gaat weer van start: de Postcode Loterij Green Challenge 2021

Tot 15 april kunnen groene start-ups zich weer aanmelden voor de jaarlijkse, internationale duurzaamheidscompetitie van de Postcode Loterij. De Green Challenge helpt startende ondernemers uit Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Noorwegen en Zweden (de landen waar de  Postcode Loterij actief is) hun groene innovaties verder op de markt te brengen door middel van prijzengeld en begeleiding. Aanmelden kan via: www.greenchallenge.info

Postcode Loterij Green Challenge

De Postcode Loterij wil bijdragen aan een groene wereld. Om die reden organiseert het elk jaar de Green Challenge. Dit jaar is alweer de 15e editie. Met de internationale wedstrijd helpt de Postcode Loterij start-ups om hun innovaties op de markt te brengen om zo de wereld duurzamer te maken.

Deze internationale duurzaamheidswedstrijd is uitgegroeid tot een van de grootste in zijn soort ter wereld en er is in totaal € 1 miljoen aan prijzengeld. De winnaar gaat met maar liefst € 500.000 naar huis. De runner-up kan rekenen op € 200.000 euro. De overige drie finalisten zullen elk € 100.000 ontvangen. Naast de geldprijs worden alle finalisten ruim een half jaar intensief begeleidt om zo hun kansen op de markt te optimaliseren.

We hopen dat we dit jaar weer overspoeld worden met concrete plannen van ondernemers om de duurzaamheidsuitdagingen waar de wereld mee te maken heeft, aan te pakken. In dit jubileumjaar zijn we specifiek op zoek naar duurzame innovaties of oplossingen waar de consument in het dagelijks leven direct profijt van heeft. We willen startups vinden met goed inzetbare groene alternatieven voor alledaagse gebruiksvoorwerpen.”, aldus Dorine Manson, managing director bij de Postcode Loterij.

Pitch your green start-up
Bron: Postcode Loterij Green Challenge

And the winner was…

De winnaar van de vorige editie is de groene onderneming SoluBlue uit Groot-Brittannië. Zij ontwikkelden een alternatief voor plastic levensmiddelenverpakkingen, dat het product ook nog eens langer houdbaar maakt. Daarmee wordt dus niet alleen een bijdrage geleverd aan het probleem van de plastic soep, maar wordt ook voedselverspilling teruggedrongen.

Door overtollig vocht te absorberen, voorkomt de innovatieve verpakking dat voedsel gaat rotten en schimmelen. Hierdoor droogt het geleidelijk, wat betekent dat veel voedsel meer dan 50% langer vers blijft. De verpakkingen verlengen de houdbaarheid dus aanzienlijk. En bovendien blijf je niet zitten met het milieuonvriendelijke plastic.

“Omdat het is gemaakt van zeewier, is ons materiaal biologisch verteerbaar, waardoor het veilig is voor het leven in zee. Het is ook thuis composteerbaar en wordt net zo snel biologisch afgebroken als het voedsel dat het bevat.“, legt Ayca Dundar, CEO en medeoprichter van SoluBlue verder uit.

Olaf van der Veen van Orbisk – Postcode Loterij Green Challenge
Olaf van der Veen van Orbisk – Postcode Loterij Green Challenge

Ook een Nederlander viel in de prijzen

Er stond overigens ook een Nederlander in de finale: Orbisk. In het artikel “Dit bedrijf heeft dé oplossing voor voedselverspilling gevonden” lees je meer over de revolutionaire technologie die zij ontwikkelden: een voedselafval monitor waarmee voedselverspilling met wel 50-70% verlaagd kan worden.

Destijds was nog niet bekend of het bedrijf een prijs in de wacht had gesleept. De bekendmaking daarvan liet vanwege Covid-19 lange tijd op zich wachten. Maar, 25 februari kwam daar dan toch het goede nieuws: Orbisk bemachtigde € 100.000 euro voor zijn groene onderneming.

We kijken rijkhalzend uit naar alle nieuwe bijzondere, innovatieve projecten en plannen die ingediend gaan worden. En hopen met een beetje gezond chauvinisme op veel finalisten van eigen bodem. Als er nieuws is, houden we jullie daar uiteraard van op de hoogte.

Titelfoto door Mika Baumeister – Unsplash

Continue Reading

Nog meer Natuur

To Top