Slim
De fiets verslaat de elektrische auto met gemak
In de strijd tegen de klimaatverandering krijgen elektrische auto’s veel aandacht, maar fietsen hebben een veel groter potentieel. Dat schrijft Christian Brand, hoogleraar Transport, Energie en Milieu aan de Universiteit van Oxford. Bovendien kunnen fietsers de uitstoot veel sneller naar beneden halen. In ons landje heeft iedereen wel een fiets, dus dat zit wel snor.
Duurt lang
In 2020 was wereldwijd slechts één op de vijftig verkochte auto’s volledig elektrisch. En zelfs als er van nu af aan enkel nog elektrische auto’s verkocht zouden worden, zou het nog vijftien tot twintig jaar duren om het wereldwijde wagenpark te vervangen.
Dat is veel te traag om echt een verschil te maken, want de volgende vijf jaar zijn cruciaal. Om de klimaatcrisis aan te pakken moet al het gemotoriseerde vervoer, met name personenauto’s, zo snel mogelijk worden beperkt. Enkel focussen op elektrische voertuigen vertraagt de race naar nuluitstoot. Dat heeft er ook mee te maken dat elektrische auto’s niet echt uitstootvrij zijn. De productie van grondstoffen voor hun batterijen, van de auto’s zelf en van de elektriciteit om ze te laten rijden gaat gepaard met CO2-uitstoot.
Laat de auto staan
Transport is een van de moeilijkste sectoren om uitstootvrij te maken: de sector is sterk afhankelijk van fossiele brandstoffen en van CO2-intensieve infrastructuur zoals wegen, luchthavens en de voertuigen zelf. Maar er is een manier om de uitstoot van het verkeer relatief snel en mogelijk wereldwijd te verminderen. Wissel de auto in voor fietsen, e-bikes en de ouderwetse benenwagen. Dat noemen ze ‘actieve mobiliteit’. Actieve mobiliteit is goedkoper, gezonder, beter voor het milieu en helemaal niet trager in onze dichtgeslibde steden.
Nieuw onderzoek toont aan dat mensen die regelmatig stappen of fietsen een lagere dagelijkse CO2-uitstoot hebben. Meer mensen op de fiets of het voetpad betekent – op dagelijkse en individuele basis – een lagere uitstoot.
Onderzoek
Voor het onderzoek observeerden ze zo’n vierduizend mensen in Londen, Antwerpen, Barcelona, Wenen, Örebro, Rome en Zürich. Twee jaar lang vulden die mensen informatie in over al hun trips: forenzen naar het werk, de kinderen naar school brengen of de bus naar de stad nemen. Voor elke trip berekenden de onderzoekers de CO2-uitstoot.
Opvallend: wie dagelijks fietst, heeft een 84 procent lagere uitstoot dan wie dat niet doet. Ze berekenden ook dat wie voor een weekje overschakelt van de auto naar de fiets zijn of haar uitstoot met gemiddeld 3,2 kilogram CO2 vermindert – het equivalent van 10 kilometer met de auto rijden, lamsvlees serveren of 800 mails versturen.
Als we de hele levenscyclus van elk verkeerstype vergelijken, inclusief de productie van het voertuig, de brandstof die nodig is en de afvalfase, stellen ze vast dat de uitstoot van een fietstocht meer dan dertig keer lager ligt dan eentje met een conventionele auto en tien keer lager dan een elektrische auto.
Als in de komende jaren een op de vijf stedelingen zou overschakelen naar de fiets, zou dat de totale uitstoot van het Europese autoverkeer met 8 procent kunnen verminderen.
Voordeel van de lockdown
Bijna de helft van de totale afname van de wereldwijde uitstoot tijdens de lockdown in 2020 komt op rekening van de transportsector, doordat de pandemie landen dwong om de verspreiding van het virus te beperken. In Groot-Brittannië bleek actieve mobiliteit daar sterk van de profiteren: het aantal mensen dat regelmatig wandelt steeg met 20 procent, terwijl het aantal fietstochten met 9 procent toenam op weekdagen en met 58 procent in de weekenden. En dat ondanks het feit dat veel werknemers van thuis uit begonnen te werken.
De race is dus begonnen. Actieve mobiliteit kan veel sneller bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering dan elektrische auto’s. Tegelijkertijd biedt het een betaalbare, betrouwbare, schone én gezonde optie, die ook nog eens de files omzeilt. Eigenlijk willen we toch allemaal liever fietsen?
Bron: persbureau IPS / Titelfoto: Dirk Heuser – Unsplash