Slim
Zo maak je een groene snelweg
Innovatie is één van de pijlers waar ons land op drijft. Daar mogen we trots op zijn. Het zal jullie dan ook niet verbazen dat uitgerekend Nederland is gestart met de aanleg van allereerste snelweg van bio-asfalt ter wereld. Dankzij het gebruik van het volledig plantaardige lignine in het asfalt is een aanzienlijke CO2-reductie in de wegenbouw mogelijk.
Er gaat niet boven Groningen
Op de N987 in Groningen, tussen Siddeburen en Wagenborgen, wordt sinds deze week gewerkt aan een 250 meter lang proefvak op basis van lignine. De testweg is onderdeel van het Chaplin XL-project, een samenwerking tussen de industrie en de wetenschap. Het is de bedoeling om aan te tonen dat lignine effectief werkt als vervanger van bitumen én kan leiden tot een aanzienlijke CO2-reductie. Dat lignine is een soort natuurlijke lijmstof die voorkomt in de celwand van verschillende soorten plantaardige cellen, zoals in die van bomen. En hout is behoorlijk stevig zoals we weten.
“Voor een brede toepassing van lignine in de wegenbouw in de toekomst is het noodzakelijk dat wegenbouwers bio-asfalt financieel, technisch en milieutechnisch kunnen aantonen in aanbestedingen. We merken dan ook dat er wereldwijd veel belangstelling is van wegenbouwers voor onze testresultaten”, zegt Martin Junginger, projectcoördinator en hoogleraar Biobased Economy.
Voorlopige resultaten veelbelovend
“We zijn verheugd om het potentieel van onze lignine voor de productie van bio-asfalt te laten zien”, zegt Annelie Jongerius van Avantium, dat de lignine levert. Het Nederlandse bedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling van innovatieve technologieën voor de productie van plantaardige chemicaliën en materialen. Later volgt de aanleg van een tweede proefvak op de N987, dat gebruik zal maken van lignine uit een Finse papierfabriek. Bij het maken van papier wordt lignine namelijk onttrokken uit het hout.
Voorlopige resultaten wijzen erop dat het bio-asfalt een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot mogelijk maakt in vergelijking met het huidige asfalt dat op basis van fossiele brandstoffen wordt gemaakt. Goed nieuws dus.
Bron: persbureau IPS / Titelfoto: Karsten Wurth – Unsplash