Lekker
Ja, het mag een onsje meer zijn
Het koopgedrag van Nederlanders is veranderd tijdens de coronamaanden en dat pakt voor sommige branches goed uit. Zo ook voor groenteboeren, slagers en bakkers. Zij zagen hun omzet deze maanden tot wel 36% stijgen.
Een omzetstijging van 55 miljoen euro
Marktonderzoeker GfK onderzocht de afgelopen maanden het koopgedrag van Nederlanders. Hieruit bleek dat met name de omzet van speciaalzaken als groentewinkels, slagers en bakkers enorm steeg. Zij draaiden deze periode maar liefst 55 miljoen euro extra omzet volgens Retailtrends.
Appeltje voor de dorst
Los van al deze prachtige statistieken was het ons al lang duidelijk dat het de speciaalzaken voor de wind gaat. De slager vertelde in mei nog dat hij het al maanden drukker heeft dan met de feestdagen. De groenteboer boert beter dan ooit tevoren. En de warme bakker zit er al tijden warmpjes bij.
Verandering koopgedrag Nederlanders
GfK-onderzoeker Joop Holla laat weten dat deze verandering in het koopgedrag van Nederlanders tegen de trend van de afgelopen jaren in gaat, waarbij honderden groenteboeren, slagers en bakkers hun deuren juist moesten sluiten.
Volgens Holla heeft de lockdown ervoor gezorgd dat mensen zichzelf thuis meer willen verwennen met bijvoorbeeld een duurder stukje vlees. Daarbij kozen consumenten de laatste maanden vaker voor speciaalzaken, om lokale ondernemers te steunen.
Onsje meer
Nou willen wij onszelf natuurlijk niet op de borst kloppen, maar het is niet ondenkbaar dat ons eerdere artikel heeft bijgedragen aan de hernieuwde populariteit. Hoe dan ook, wij zijn fan van bakker, slager en groenteboer en hopen dat deze trend zich doorzet.