Slim
Uber gaat uberstag: 50% elektrisch
Taxidienst Uber wil dat in 2025 minstens de helft van alle ritten in elektrische voertuigen wordt uitgevoerd. Daarmee reageert het bedrijf op een maandenlange campagne door milieuorganisaties.
Minder CO2 is OK
Uber ligt al elf maanden onder vuur door de #TrueCostOfUber-campagne, die de grote uitstoot van het taxideelsysteem aan de kaak stelt. Het bedrijf gaat nu overstag en belooft zijn activiteiten in Amsterdam, Berlijn, Brussel, Lissabon, Londen, Madrid en Parijs schoner te maken. Tegen 2025 wil het minstens 50 procent van zijn ritten aanbieden in elektrische auto’s.
Winstgevendheid
Volgens een analyse door denktank Transport & Environment (T&E) kan de belofte van Uber zo’n 500.000 ton CO2-uitstoot besparen. Dat is het equivalent van 275.000 particuliere auto’s van de weg halen.
Uber heeft toegezegd om volledig elektrisch te gaan als bepaalde randvoorwaarden zijn vervuld. Als elektrische autoritten even winstgevend zijn als die met een verbrandingsmotor, dan zal Uber binnen 5 jaar alleen nog maar elektrische autoritten aanbieden. Als ze de winst voor het milieu inprijzen, dan is dat punt vast snel bereikt.
Elektrificeren
“De toezegging van Uber om zijn vloot in grote Europese steden snel te elektrificeren, is goed nieuws”, zegt William Todts van T&E. “Nu is het tijd voor de burgemeesters van Europa om leiderschap te tonen. We hebben alle grote steden in Europa nodig om emissievrije zones, nieuwe pop-up fietspaden en fietscorridors in te voeren, terwijl ze ook thuis, op het werk en overal waar mensen parkeren gemakkelijk kunnen opladen. “
Transport
In Europa stoten elektrische auto’s gemiddeld amper een derde uit van wat vergelijkbare benzine- of dieselauto’s uitstoten. Omdat jaar na jaar ook de elektriciteitsopwekking schoner wordt, met meer hernieuwbare energie, worden dus ook elektrische auto’s gestaag schoner.
Elektrische auto’s zijn nog steeds duurder in aanschaf – pas vanaf 2022 zullen ze een vergelijkbare prijs bereiken – maar ze zijn wel goedkoper in gebruik. Professionele chauffeurs rijden gemiddeld vier tot vijf keer meer kilometers dan particulieren, en kunnen daardoor meer profiteren van lage brandstofrekeningen.
Bron: persbureau IPS