Leef
Green Friday is het nieuwe Black Friday
De collectieve koopjesjacht die Black Friday heet, betekent een zwarte dag voor het klimaat. Steeds meer burgers en organisaties omarmen daarom de duurzame tegenhanger; Green Friday.
Black Friday
Black Friday staat weer voor de deur. Beelden van hongerige consumenten die zich al vechtend en schreeuwend op bergen koopjes storten doemen op. Nu storten we ons vanwege corona vooral op een virtuele koopjesjacht. Het is ook aantrekkelijk natuurlijk, al die kortingen op zoveel producten.
De echte prijs
Maar wie betaalt de echte prijs? Het milieu. Daarom is sinds 2017 Green Friday ontstaan. Een tegenbeweging uit Frankrijk die zich verzet tegen het willekeurig en onnodig aankopen van goedkope producten. De beweging wil burgers laten nadenken over de consequenties van al die aankopen.
Minder kopen dus, en bewuster. En in plaats van een webshop lekker de natuur induiken. Hier een paar deelnemers aan Green Friday (de acties beperken zich vaak niet tot alleen vrijdag, maar lopen door tot in begin december).
Patagonia
Het outdoormerk Patagonia schenkt een deel van de verkopen op Black Friday aan milieuorganisaties en maakt op deze dag reclame voor haar programma op het gebied van tweedehands kleding; Worn Wear.
IKEA
Ook IKEA stelt dat Black Friday duurzamer kan, is op haar website te lezen. Daarom doopt de Zweedse meubelgigant deze Black Friday om tot Bring Back Friday. Je brengt je oude meubel terug, en krijgt een tegoedbon waarmee je een nieuw meubel kan kopen. Je oude meubel wordt voor een lief prijsje doorverkocht aan iemand die het goed kan gebruiken.
Trees for all
Trees for all nodigt consumenten deze Black Friday uit eens niet te nemen, maar te geven. Door te gaan shoppen in het bos. Want als er één ding is dat je onbeperkt kan kopen, het hele jaar door, dan is dat volgens de organisatie een boom. Koop er bijvoorbeeld twee voor een tientje, die de organisatie vervolgens plant in Nederland en Oeganda.