Goed Nieuws op Social Meda
'Gewone' pakketen (met veel lucht dus)

Natuur

Deze drukker stopt met lucht verplaatsen

Slim inpakken scheelt 10.000 ton CO2 uitstoot per jaar!

In al die pakjes die webwinkels bij ons thuis bezorgen, zit naast het bestelde product vooral ook veel lucht. Slimmer inpakken levert veel milieu- én financiële voordelen op. Zo kan het verminderen van de hoeveelheid lucht in de pakjes het aantal milieuvervuilende ritjes halveren. Bovendien hoeven er minder busjes ingezet te worden en kunnen deze ook kleiner zijn. Dat zou aanzienlijk in kosten kunnen schelen. Volgens berekeningen van bedrijfseconoom Walther Ploos van Amstel maar liefst een slordige 10 miljoen euro per jaar. Er is in ieder geval al één online drukker die hard aan de weg timmert het verplaatsen van lucht te stoppen.

Shop till you drop

Het zal je niet verbazen dat het online winkelen het afgelopen jaar een enorme vogelvlucht heeft genomen. In het tweede kwartaal van 2020 was de internetomzet van de detailhandel 54,8% hoger dan het jaar daarvoor. En dat is de grootste groei ooit gemeten. We bestellen onze producten dus massaal online. En zodoende zijn we ook allemaal wel eens geconfronteerd met het bestellen van een crèmepje of boek, dat geleverd wordt in een doos waar gemakkelijk nog 10 stuks bij hadden gepast.

Het verplaatsen van lucht door (veel) te grote verpakkingen te gebruiken, is een bekend probleem in de webwinkelbranche. Uit onderzoek dat koepelorganisatie Thuiswinkel.org liet doen, kwam naar voren dat kartonnen pakketjes gemiddeld genomen voor 50% uit lucht bestaan. Het zijn met name de kleinere producten die niet efficiënt ingepakt worden. De branche stelde zich naar aanleiding van deze resultaten tot doel de lucht in pakketten in 2022 met 10 procent te verminderen. Koploper op dit gebied is de Groningse ondernemer Wouter Haan, oprichter van de online drukkerij Reclameland.

Kleine, efficiënte verpakkingen
Foto door Leone Venter – Unsplash

0% lucht

Wouter Haan bedacht een slimme en duurzame oplossing. Zo schafte zijn bedrijf als eerste ter wereld voor ruim 1 miljoen euro een volautomatische inpakmachine aan van de Zwitserse leverancier ‘Kern’. Deze 3D scanmachine maakt doosjes op maat. Niks 10% reductie. Door deze methode wordt de lucht in de pakketjes vrijwel tot nul gereduceerd!

Een ander voordeel is dat ze geen opvulmateriaal meer hoeven te gebruiken. “Voorheen hadden we per jaar 129.000 strekkende meter aan opvulplastic nodig. Een gigantische afvalberg. Dat is nu verleden tijd.”, aldus Haan. Bovendien nemen de doosjes ook nog eens aanzienlijk minder ruimte in beslag. Voorheen pasten er in een vrachtwagen 24 kratten met 16 dozen, hetgeen neerkomt op 384 pakketten. Nu passen er in totaal 1248 pakketten in een vrachtwagen! Als dat geen goed nieuws is?

Wil je meer lezen over ondernemingen die duurzaam en verantwoord ondernemen? Lees dan bijvoorbeeld het artikel over hoe Grolsch maar liefst 99,8% van haar afval recycled. Of hoe het bedrijf ‘Coffee Based’ van jouw koffiedik de meest bijzondere producten maakt. En als je er dan nog niet genoeg van hebt, lees dan zeker ook over de meest duurzame wijnfles ter wereld of de klimaatneutrale zuivel van Arla.

Bron: Duurzaam ondernemen

Titelfoto door Toby Stodart – Unsplash

Continue Reading

Nog meer Natuur

To Top