Goed Nieuws op Social Meda
Kledinghanger

Slim

Eindelijk online kleding bestellen die wél meteen past

De duurzaamheidsprijs van KPMG gaat dit jaar naar een model dat retourzenden van online bestelde kleding voorkómt. Simpelweg door de exacte pasvorm te berekenen. Fijn voor de consument, maar ook goed nieuws voor het milieu.

Twee weken geleden schreven we hoe in al die pakjes die we massaal online bestellen, naast het bestelde product vooral ook veel lucht zit. En, dat slim inpakken wel 10.000 ton CO2 uitstoot per jaar kan schelen. Iets anders waar je (hoogst)waarschijnlijk ook ervaring mee hebt, is kleding bestellen die tóch niet blijkt te passen. Florian Frenken – student aan de Rotterdam School of Management –  bedacht daarvoor een (simpele) oplossing. Met zijn scriptie over dit onderwerp won hij de KPMG duurzaamheidsprijs. Een prijs die zij elk jaar uitreiken voor onderzoek dat bijdraagt aan het realiseren van een meer duurzame samenleving.

De online kleding kopen kater

Reikhalzend kijk je uit naar de kleding die je gisteravond online bestelde. Je checkt nog even snel je track & trace. De broek wil je namelijk graag aan voor je wandeldate straks. En die bloes zal het morgen vast goed doen tijdens je online sollicitatiegesprek/ meeting/ borrel. Wat is de deceptie dan ook groot als de broek veel te klein blijkt en de bloes juist te groot! Hoe is het mogelijk? Dit heeft niets meer met coronakilo’s te maken.

Florian Frenken schreef een scriptie over dit probleem. Niet alleen omdat het vervelend is voor de koper. De grote aantallen retourzendingen zorgen ook voor veel vervuiling. Hij ontwikkelde daarom een nieuw model. Op basis van leeftijd, gewicht en lengte geeft het exact aan welke maat online moet worden aangeschaft. Hiermee kan het aantal teruggestuurde kledingstukken drastisch ingeperkt worden. 

Meetlint voor kleding
Foto door Diana Polekhina – Unsplash

Nu gebruikt iedere leverancier van kleding een eigen maattabel die gemaakt is voor een specifieke doelgroep”, schrijft Frenken in zijn scriptie. “De juiste maat voor een klant van het ene merk verschilt dan ook vaak aanzienlijk van de maat van andere merken. Bovendien werkt het ene merk met bijvoorbeeld borstomvang of taille. De consument moet dus heel goed op de hoogte zijn van zijn eigen lichaamsafmetingen om de perfecte pasvorm te vinden. Door alleen uit te gaan van leeftijd, gewicht en lengte kan op basis van het ontwikkelde model met een nauwkeurigheid van enkele millimeters de juiste maat worden bepaald.

Kledingindustrie is grote vervuiler

Juryvoorzitter Jerwin Tholen van KPMG Sustainabilty, vindt het model van Frenken een goede stap vooruit in het terugdringen van het aantal retourzendingen dat op dit moment in de kledingsector plaatsvindt. Het kan de schadelijke impact van de kledingindustrie op het milieu sterk terugdringen.

De kledingindustrie staat erom bekend extreem verkwistend te zijn en wordt beschouwd als een van de belangrijkste veroorzakers van vervuiling, klimaatverandering en schaarste aan water en grondstoffen. Kleding kopen via het internet wordt steeds meer gemeengoed en de retourpercentages zijn aanzienlijk hoger voor online verkoop vergeleken met offline verkoop. Het aantal kledingstukken dat teruggestuurd wordt, zal naar verwachting alleen maar toenemen. Alleen al in de Verenigde Staten zorgt dit voor zo’n vijftien miljoen ton aan CO2-uitstoot en meer dan twee miljard kilo stortafval per jaar. Er moet dan ook echt iets gebeuren om de ecologische en economische impact van kleding-retouren terug te dringen.”

Bergen met kleding
Foto door Francois Le Nguyen – Unsplash

Een ander sterk punt van het model is dat ondernemers relatief eenvoudig hun klanten beter van dienst kunnen zijn, zonder dat zij extreem hoge kosten hoeven te maken. Zo is het model gemakkelijk te implementeren. Bovendien vergroot het ook de klanttevredenheid. Niet onbelangrijk is tot slot dat de data-privacy van klanten beschermd wordt: “Een heel sterk punt van de methode is dat mensen geen schaars geklede foto’s van zichzelf hoeven te maken en te uploaden om de maat te bepalen, zoals bij andere methoden.” Het mes snijdt dus aan vele kanten.

Titelfoto door Andrej Lišakov – Unsplash

Continue Reading

Nog meer Slim

To Top