Slim
Nooit meer de verkeerde maat online bestellen
De e-commerce zit al jaren in de lift, en de coronacrisis geeft deze ontwikkeling een extra boost. Probleem voor wie kleding vanuit huis bestelt: de juiste maat kiezen. Met de technologie van Shavatar, spin-off van de Universiteit Antwerpen en imec, bestel je in de toekomst altijd de juiste maat. Maak jij ook een avatar in 3D aan?
70% retour
De Europese kledingsector realiseert 13,2% van zijn omzet via e-commerce. Dit percentage neemt ieder jaar toe. En corona heeft die toename nog een extra zetje gegeven. Maar de retailers kampen met een aantal problemen: tot 70% van de online bestellingen wordt retour gestuurd, vaak omdat het kledingstuk niet blijkt te passen. Dat kost een hoop geld en al die pakjes die retour gaan is ook nog eens slecht voor het milieu.
De juiste maat
“Uit een enquête onder 200 mensen blijkt dat 73% van de consumenten, geen bestelling plaatst als ze niet zeker zijn van de juiste maat.” Dit vertelt Geert Mertens, CEO van Shavatar, de nieuwste spin-off van de Universiteit Antwerpen en het onderzoeksinstituut Imec. “Van zij die wel bestellen, geeft 40% toe dat ze meerdere maten bestellen, om zeker te zijn dat ze toch de juiste maat in huis halen. Dat heeft natuurlijk een serieuze impact op het businessmodel van de sector.” En zorgt er voor dat er sowieso items moeten worden teruggestuurd. Dat kan beter.
3D-lichaamsvorm visualiseren
Enter Shavatar, dat zijn oorsprong kent in het baanbrekende onderzoek van Femke Danckaers. Femke is verbonden aan Vision Lab, een Imec-onderzoeksgroep binnen het Departement Fysica van Universiteit Antwerpen. “Ik ontwikkelde een model dat het toelaat om de menselijke 3D-lichaamsvorm te voorspellen en te visualiseren op basis van een beperkt aantal parameters. De consument kan dit thuis zelf doen, een scanner is daarbij niet nodig.”
Shavatar komt tot leven
De technologie werd verder ontwikkeld en verfijnd binnen de spin-off Shavatar. Geert Mertens: “We kwamen, in overleg met 36 spelers uit de modewereld, tot een tool die de consument de mogelijkheid geeft zijn of haar eigen ‘avatar’ te creëren. Onze tool geeft vervolgens een aanbeveling van juiste maat en informatie over de ‘fit’ weer. In een volgende fase zullen we het kledingstuk in kwestie kunnen visualiseren op het lichaam van de consument. Het uiteindelijke doel is om een volledige outfit te kunnen visualiseren.”
Collecties beter afstemmen
Op korte termijn zal de tool geïntegreerd worden in webshops van kledingmerken, maar de geïnteresseerde consument kan vandaag reeds terecht op www.shavatar.me om van zichzelf een avatar in 3D te laten genereren. Hij of zij krijgt dan meteen maatadvies voor meer dan 50 merken.
Als veel mensen gebruik maken van de tool, zal dat de modesector ook heel waardevolle data over de lichaamsafmetingen van de consument opleveren. Die inzichten stellen de kledingmerken in staat om hun collecties verder te optimaliseren en af te stemmen op de eigen doelgroep.
De wetenschap helpt een handje
Shavatar is een mooi voorbeeld van hoe wetenschappelijk onderzoek ons kan helpen. Shavatar zal leiden tot minder retourzendingen en dus tot minder transport, een belangrijke stap naar meer duurzaamheid. Goed nieuws! Petje af voor de onderzoekers aan de UAntwerpen. Nu maar hopen dat de we eerlijk zijn over onze maten en een avatar creëren die overeen komt met de werkelijkheid.
Bron: UAntwerpen en Goednieuws.be