Slim
Unilever zet een belangrijke stap
Unilever haalt fossiele brandstoffen uit was- en schoonmaakmiddelen. Het investeert meer dan een miljard euro in de zoektocht naar alternatieven. Na VELUX de tweede multinational met goed nieuws deze week!
CO2-neutraal
De meeste schoonmaak- en wasproducten bevatten chemicaliën die zijn gemaakt van fossiele brandstoffen. Die chemicaliën vormen een belangrijk deel van de ecologische voetafdruk van de producten. Het concern wil tegen 2039 helemaal CO2-neutraal worden, en daarom wil het in 2030 al van die chemicaliën af.
“Als industrie moeten we onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen doorbreken, ook als grondstof voor onze producten”, zegt Peter ter Kulve, hoofd van de afdeling Home Care van Unilever. “We moeten stoppen met het oppompen van koolstof uit de grond als er voldoende koolstof op en boven de grond is, en we kunnen leren om het op schaal te gebruiken.”
Een miljard euro
Dus maakt Unilever een miljard euro vrij voor biotechnologisch onderzoek, ontwikkeling en innovatie op het gebied van circulaire reinigingschemie. Oftewel, ze gaan op zoek naar duurzame chemische producten voor onze schoonmaakmiddelen.
Het geld zal ook nog eens gebruikt worden om alternatieven voor plastic te ontwikkelen. Unilever neemt zich voor om over vijf jaar al het gebruik van nieuw vervaardigd plastic te halveren.
Hernieuwbare bronnen
“De wereld moet zich afwenden van fossiele brandstoffen en kiezen voor hernieuwbare bronnen die de druk op kwetsbare ecosystemen verminderen en de natuur helpen herstellen”, zegt Tanya Steele van het Wereldnatuurfonds (WWF).
“Deze belangrijke beloften van Unilever, gecombineerd met de duurzame keuze van de grondstoffen, hebben echt potentieel om een belangrijke bijdrage te leveren aan een economie die samenwerkt met de natuur, en niet tegen die natuur ingaat.”
Wat mensen willen
Volgens ter Kulve rijst een nieuwe ‘bio-economie’ uit de as van de fossiele brandstoffen. “We horen steeds opnieuw dat mensen betaalbare, duurzame varianten willen die net zo goed zijn als de conventionele producten. Snelle ontwikkelingen in wetenschap en technologie maken dat nu mogelijk.”
De positieve ontwikkelingen op het vlak van duurzaamheid volgen elkaar in sneltreinvaart op. Who’s next?
Bron: persbureau IPS